Sunday 29 April 2012

Facebook dan SkyDrive

Salam.
Pejam celik, pejam celik, Mei sudah hampir memberi lambaian selamat tinggal. Fuh .. berapa banyak produktiviti di sepanjang bulan kelima di kalendar Masehi ini yang telah kita saya laksanakan? Hati digigit kerisauan. Esok, Jun pula menjenguk tiba. Satu lagi helaian kalendar akan diselak ke belakang.

Rupanya, kerisauan kerana tugas yang belum terlangsai bukan dirasai oleh saya seorang. Semenjak minggu lepas, ramai pelajar yang mengambil kursus teknologi pendidikan menghubungi saya. Pesanan ringkas di telefon bimbit, peti masuk email dan tidak ketinggalan mesej di Facebook bertanyakan tentang tugasan dan deadline.  

Panik. Mungkin itu perkataan yang sesuai sebagai gambaran perasaan mereka. Sementelah bilangan tugasan di bawah kursus ini meski tidaklah terlalu banyak tetapi menuntut komitmen yang tinggi. Semasa perjumpaan minggu nan sudah, mereka jelas kerisauan. Pertama, kerana projek penghasilan video mereka masih belum dimulakan. Manakan tidak, skrip videopun masih belum sempurna. Apabila saya menerangkan bahawa tugasan fotografi hanya akan saya nilai di bawah tugasan reka bentuk kulit buku, ramai menarik nafas lega kerana sekurang-kurangnya mereka hanya perlu menyediakan satu gambar terbaik untuk diintegrasi dalam tugasan tersebut. Saya tegaskan juga bahawa saya tidak akan membuat penilaian terhadap penggunaan Flickr atau Picasa atau apa juga ruang penstoran gambar di atas talian, walaupun perkara tersebut pernah disentuh sebagai sebahagian daripada tugasan semasa kuliah pertama dan kedua dahulu.

Selari dengan kursus yang banyak melibatkan penggunaan teknologi terutama untuk tujuan pengajaran, saya lebih banyak berhubung dengan pelajar menerusi talian Internet. Berbanding aplikasi Spin atau portal pengajaran dan pembelajaran, saya sebenarnya lebih banyak menggunakan 'group' atau kumpulan yang saya cipta di ruang Facebook. Segala perkongsian nota, artikel, pengumuman dan tidak ketinggalan jawapan kepada kemusykilan para pelajar semuanya saya lakukan di Facebook. Pelajar juga sebenarnya setuju benar bila mana saya nyatakan yang saya akan lebih banyak menggunakan Facebook sebagai pengantara. Apakan tidak; dia, dia, dia, dia, dia dan dia .. kesemuanya hantu Kak Limah Facebook! Dan sebagai respon kepada kerisauan mereka tentang tugasan yang tidak berapa jelas dari segi arahan sebagaimana tercatat dalam proforma kursus itu, sayapun menyenaraikan tugasan individu serta berkumpulan itu secara 'detail' terutama untuk aspek kriteria pemarkahan. Ini saya kira penting kerana pelajar harus tahu apakah elemen yang perlu mereka sediakan andai ingin mengaut 'markah asas' di samping markah 'tpo up' kerana tanpa adanya aspek-aspek asas dalam bahan yang dihantar, mana mungkin saya akan memberi markah yang lebih walaupun untuk tugasan yang disempurnakan dengan baik dan bersungguh-sungguh. Saya kira, perkara ini menjadi sesuatu yang perlu dititikberatkan oleh seorang pengajar. Adalah kejam jika kita banyak memberi pelajar tugasan, tetapi tidak pula mengemukakan aspek untuk penilaian. Oh, tapi bukanlah bermakna saya menentang konstrukvitisme dalam pengajaran! Saya melihat bantuan sebegini lebih bersifat 'scaffolding'. Bukankah 'scaffolding' juga merupakan cabang konstruktivisme? :)

Sahabat sefakulti saya pernah meminta saya terangkan bagaimana saya berkongsi dokumen dengan para pelajar di ruangan Facebook selain dari meletakkannya dalam format 'notes'. Salah satu jalan pintas yang boleh digunakan untuk tujuan sedemikian boleh dicapai dengan penggunaan SkyDrive. Sebenarnya selama ini, saya hanya menggunakan SkyDrive untuk menyimpan tesis selain daripada Dropbox. Sediakan payung sebelum hujan ... Kadangkala, perkara yang tidak diingini boleh saja berlaku  yang akhirnya memberi implikasi yang merugikan kita. Tidak dapat saya bayangkan jika suatu hari tiba-tiba komputer riba hilang, atau rosak serta segala dokumen sedia ada gagal di'back up'! Atau 'external hard disk' tiba-tiba meragam! Oucchhh... sakit perut makcik!!! Mahu menangis tak berlagu gamaknya! Jadi di atas pertimbangan itu saya menjadi pengguna setia kedua-dua aplikasi ini.

Baik. Berbalik kepada soalan sahabat saya tadi.
Saya terangkan kepadanya bahawa dengan memuatnaik dokumen yang hendak dikongsi ke ruang SkyDrive, dia boleh meletakkan pautan kepada dokumen tersebut di ruang Facebook (kumpulan untuk pelajar yang telah dia cipta itu). Pelajar boleh membaca dokumen tersebut dengan sekali 'klik' sahaja. Perkara yang sama boleh dilaksanakan di blog, terutama yang menggunakan Blogger. Namun bagi yang menggunakan Wordpress atau Weebly barangkali lebih mudah kerana terdapat kemudahan untuk memuatnaik dokumen disediakan di situ. Saya kurang menggunakan Scribd untuk tujuan ini kerana apa yang kongsikan ini lebih sesuai saya kategorikan sebagai 'private' atau lebih khusus kepada sasaran pelajar saya sahaja, malah sebahagiannya lebih bersifat sementara contohnya penerangan tentang tugasan terbabit itulah. Tetapi, jika bahan itu bersifat umum dan 'evergreen' dari sudut inputnya maka dalam hal ini penggunaan Scribd bolehlah dipertimbangkan.







Oh oh sebelum saya merapu dan jadikan ini sebagai kuliah, rasanya elok saya mengundurkan diri :)

2 comments:

  1. salam madam ^-^
    lama madam hilang rupanya naik rumah baru huk huk!

    nape dulu madam tak ajar kitorg pakai skydrive ni ek? Apapun best belajar kelas komputer dengan madam. teirma kasih kerana ilmu yang dicurahkan ^^,

    ReplyDelete
  2. Salam Izzati,

    hahaha ke manapun saya kamukan tetap bersama, terima kasih! Semoga kamu baik-baik saja ye.

    Hey.. sekarang zaman maklumat di hujung jari, yang penting kena explore dan berani mencuba. Tapi kamu tentunya sudah jadi pengajar yang bagus kan cikgu :)

    ReplyDelete