Tuesday 3 April 2012

Permulaan bagi sesuatu


Jumaat.
Kebiasaannya, hari Jumaat merupakan hari yang agak santai. Bukan sahaja kerana bilangan jam kuliah hanya tiga, malah kerana Jumaat merupakan penyambung kepada Sabtu dan Ahad... hari merehatkan minda seketika dari penat lelah di bendang penulisan  yang entah bila kan dapat dituai hasilnya .. namun sebagai seorang pengusaha bendang, saya harus yakin bahawa berkat kegigihan saya menanam benih, membaja dan memberikannya air dan suria yang mencukupi, hasil tanaman saya tentu akan menyubur. Selebihnya, doa kepada Pencipta agar usaha tersebut menjadi. Penjadi pengusaha tanaman juga memerlukan kemahiran, dan kemahiran tersebut tidak akan dapat dikuasai dalam sekelip mata. Kadang kala, kita harus belaajr dari 'trial and error' proses. Lalu, hati yang waja dan semangat yang membara sememangnya perlu menjadi perisai supaya tidak mudah mengalah dan menyembah bumi meskipun kadangkala tanah yang dibajak tidak menjadi .. batas yang dibina tidak cukup kukuh untuk menampung pohon yang rendang! Ah apa saja yang saya gumamkan?

Oh ya . Berbalik kepada Jumaat nan lalu. Jadual pengajaran saya bertambah justeru giliran saya mengendalikan kuliah kaedah penyelidikan sudah tiba. Saya melihat jadual topik-topik kuliah. Ex-post facto dan survey research. Hah. Kesemuanya kajian berunsurkan kuantitatif dari sudut rekabentuk. Lalu oleh kerana saya sudah agak lama 'meninggalkan' praktis kuantitatif, lalu saya perlu bersedia sedikit sebanyak. Buku-buku rujukan lama kembali saya keluarkan dari susunan di rak buku. Buku-buku tulisan Bryman kembali saya uliti. Begitu juga buku Ary dan rakan-rakan. Senarai buku rujukan sebagaimana tertera dalam proforma kursus turut saya selak. Kebanyakannya buku tulisan penulis tempatan dan pastinya menggunakan Bahasa Melayu sebagai media.

Saya diberitahu oleh rakan pensyarah yang mengendalikan kuliah yang sama beberapa minggu nan sudah sebelum saya mengambilalih bahawa rutin kelas lebih berbentuk konstruktif. Pelajar akan membentangkan hasil kajian perpustakaan mereka lewat buku-buku rujukan sebagai sumber lalu menerangkan sesama sendiri perihal tajuk yang telah diberi. Ini akan diikuti dengan sesi soal jawab. Di sinilah peranan pensyarah bermula. Menokok tambah, menyebarluas penerangan agar tahap kefahaman pelajar-pelajar peringkat Sarjana itu akan bertambah.

Lalu saya akur dengan rekabentuk pembelajaran yang telah dilaksanakan itu. Melangkahlah saya ke ruang bilik kuliah dengan perasaan yang seadanya. Saya memasang niat bahawa kehadiran saya di situ adalah untuk berkongsi sedikit pengetahuan yang saya ada serta pengalaman yang pernah saya lalui dalam menghasilkan kajian peringkat sarjana serta jerih perih yang saya lalui ketika mengorak langkah mendaki tangga pengajian doktor falsafah. Saya percaya bahawa dengan melalui sendiri pengalaman itu, barulah seseorang dapat berkongsi dengan lebih jelas tentang apa yang bersangkut paut dengan kajian.

Tidaklah menghairankan saya bilamana saya diberitahu bahawa kesemua pelajar sarjana saya itu merupakan guru di sekolah. Namun saya kagum kerana kebanyakan mereka datang untuk mengutip ilmu di atas inisiatif sendiri, menggunakan duit poket hasil profession nan mulia itu. Seperti biasa, saya menjadi diri saya sendiri. It was a pure me, jika boleh saya katakan begitu. Lalu bagi yang pernah mengenali saya tentu faham kenapa pelajar tidak akan kering gusi apabila bersama saya dalam sesi P&P. Meski kali ini pelajar saya merupakan pelajar dewasa, saya masih menjadi saya. Dan saya percaya, kerana nature of teaching saya yang sedemikian rupa, mereka cepat 'terbuka'. Mereka yang pada awalnya agak kaku, malah ragu-ragu untuk bersuara akhirnya berjaya dicairkan.  Saya gembira.

Oleh kerana saya melalui saat yang agak sukar untuk memahami falsafah yang merupakan tunjang utama sebelum seseorang mengendalikan penyelidikan, saya ingin berkongsi dengan mereka tentang kefahaman saya, agar akhirnya mereka juga mengerti. Saya tekankan bahawa stance dalam penyelidikan amat penting sebagai titik tolak. Saya menyebut tentang ontology, epistimology dan paradigm. Ternyata mereka terlongo. Tidakkah seharusnya perkara itu menjadi asas perbincangan kala kuliah pertama lagi? Namun saya buang jauh-jauh prasangka itu. Bukan untuk menuding jari, namun saya cuba menyoroti kefahaman bahawa latar belakang dan suasana institusi mungkin membentuk peri fahaman nan berbeda. Lalu saya tidak begitu memanjangkan soal falsafah lebih-lebih lagi apabila masih ada banyak perkara yang perlu saya sentuh untuk kuliah kali itu.

Memandangkan aspek kajian tinjauan berkait rapat dengan persampelan, lalu saya menyentuh juga tentang bentuk-bentuk persampelan dan bila masa yang sesuai untuk menggunakan teknik yang tertentu bagi mengelakkan sampling error. Itu mengingatkan saya kepada detik-detik di kelas kaedah penyelidikan yang pernah saya lalui kala menjadi pelajar sarjana di UPM dahulu. Saya benar-benar terhutang budi kepada pensyarah saya, Prof.Dr. Rohani yang begtu cemerlang menjalankan tugas sehingga akhirnya subjek kaedah penyelidikan dan statistik merupakan aspek yang paling saya gilai ketika itu! Lalu, sebagai seorang tenaga pengajar, saya mengambil contoh itu untuk saya abadikan dalam pengajaran saya pula.

Masa hampir tiga jam itu akhirnya tiba di penghujungnya jua. Saya kira inilah momen yang paling menyeronokkan saya apabila bertemu mata dengan pelajar-pelajar sarjana, tambahan mereka adalah guru-guru sekolah yang begitu rapat dengan latar belakang saya sendiri. Saya seronok berhadapan dengan pelbagai soalan daripada mereka yang tidak segan bertanya itu-ini. Malah aday ang meminta maaf kerana 'terpaksa' menyoal pancasoalan. Mereka bimbang di kuliah akan data, tidak ada penerangan seperti itu, kata mereka. Mereka juga meminta agar kuliah yang akan datang dikendalikan saya sepenuhnya. Saya terkebil-kebil seketika. Saya tanyakan kenapa. Jawab mereka, mereka gembira di kuliah hari ini. Penerangan dan soal-jawab yang bermakna yang jarang mereka perolehi dalam kuliah sebelumnya. Begitukah? Saya berkata hanya di dalam hati. Saya tersentuh kerana mereka menghargai kehadiran saya di situ yang sedari awal telah saya jelaskan kedudukan bahawa I was not standing there as an expert. Sebaliknya hanya sebagai seorang rakan untuk berkongsi pengalaman dan sedikit pengetahuan setakat termampu.  Saya katakan bahawa saya tidak mampu menangani kuliah tersebut seorang diri lantaran sistem giliran sudah ditentukan sedari awal, lalu saya dan mereka perlu akur. Namun saya maklumkan yang kami akan ketemu lagi dalam beberapa siri kuliah akan datang di bawa tajuk Grounded Theory, Content Analysis, Phenomenology serta Case Study. Seperti pelajar sekolah, sebilangan mereka agak keanak-anakan! Ada yang bertepuk tangan (boleh percaya???) dan apabila saya hampir melangkah keluar, mereka meminta saya kongsikan nombor telefon serta email dan Facebook untuk 'rujukan di kemudian hari' Oh oh .. saya kira saya bukanlah orangnya! Kerana saya sedar ilmu saya terlalu dangkal untuk itu. Namun saya katakan saya akan cuba membantu setakat yang terdaya, kerana I am still learning, just like you!

Kuliah kami tidak berakhir di situ. Oleh kerana waktu Maghrib sudah mula menyapa 20 minit sebelum kami bersurai, kami sama-sama menuju musolla. Alhamdulillah, solat maghrib berjemaah bersama ..

2 comments:

  1. wah maju jaya mu, alhamdulillah inilah masanya utk berkongsi pengetahuan dan pengalaman dgn rakan pelajar..nak masuk kelas mu boleh? hehehee...

    ReplyDelete
  2. Haha mate,
    barangkali sebab dah terlalu lama tak mengajar .. aku rasa sedikit excited untuk berhadapan dengan pelajar2 Sarjana tu .. setakat berkongsi pengalaman aje mate .. sedangkan ilmu di dada masih dangkal sedangkal-dangkalnya ..
    Kalu mu masuk kelas aku, senang kerja aku mate .. aku suruh mu je ngajar hehehehe :D

    ReplyDelete